Menton - Gezi Notları (Fransa)

Cote d'Azur bölgesindeki son noktamız Osmanlı hanedanının bazı üyelerine bir süre ev sahipliği yapan Menton. Limonları meşhur. Eski şehirde limonla yapılan envai çeşit ürün görebilirsiniz.

Menton'a sarı renk hakim, limonu meşhur

Menton, Fransız devrimine kadar Monako Prensliğinin bir parçası olarak Girimaldi ailesi tarafından idare edildi. Şubat 1861'de Fransa'ya katıldı. Monako Prensliği burası üzerindeki haklarından feragat ettiğini açıkladı.

Sultan Vahideddin'in kız kardeşi Mediha Sultan burada kaldı. Samipaşazade Necip Bey ile evlendi, ondan bir çocuğu olmuştu. Daha sonra Cumhuriyetin hain ilan ettiği Damat Ferit Paşa ile evlendi.

Mediha Sultan 1928 senesinde vefat etti. Nice'de defnedildi. Baltalimanındaki yalılarına devlet el koydu. Şu anda Baltalimanı Kemik Hastanesi olarak kullanılan binada kalıyorlardı. Menton'da kaldıkları evi araştırdık ama bulamadık, daha sonra yaptığım araştırmada Fethi Sami Bey'in bir röportajında Villa Faraldo isminde bir evde kaldıklarını söylediğini gördüm.

Şu anda kemik hastanesi olarak kullanılan Baltalimanı'nda Mediha Sultan'ın kaldığı yalı
Fethi Sami Bey, Mediha Sultan'ın torunudur. Sami Necib Bey'in oğludur. Kendisi tam bir İstanbul beyefendisiydi. Bir çok hatıralarıyla birlikte Londra'da vefat etti. O anlatır: "Babam Sami Necib çok tevekkül sahibiydi. Evden çıkartılmıştık, sahilde oturuyorduk. Allah kerimdir diye dua ederdi. Otururken bir Rus asilzadesi babamı gördü, gençliklerinden tanışırlarmış, onlar da burada komünist ihtilal sonrası sürgüne gelmişler. Benim bir evim var, boş duruyor, oraya geçin dedi.

Fethi Sami bey bir gün bakkaldan ekmek almaya gider, zaten uzun süredir borç yazdırıyorlar. Bakkal, artık size ekmek yok der. Fethi Bey, ne yani açlıktan ölelim mi? diye çıkışır. Bakkal şaşırarak, bu ekmek olmazsa ölür müsünüz? diye sorar. Vaziyeti anlayınca, ben komünistim, evinizde kaç kişi yaşıyorsa her gün o kadar ekmek vereceğim der. Bu asil insanlar bakkalın merhametine bırakılmışlar fakat çok daha acı ve yokluk çekenleri tarih yazmaktadır.

Fethi Sami, Bahaddin Sami ve Mahmud Sami Efendi
Fethi Sami Bey, dönüş izni çıktıktan sonra bir süre Türkiye'ye kaldı. Abisi Bahattin Sami, "benim bıraktığım Türkiye artık yok" diyerek hiç dönmedi.

Burada Pazar günü bulunduk, eski çarşı kalabalık ve renkliydi. Limon satan dükkanları gezdik, sahilde yürüdük, cafesinde oturduk. Vieux Menton, yani tarihi bölgenin zarif sokakları ile farklı bir havası var. Sahilde ilginç bir mimariye sahip Jean Cocteau Müzesi bulunuyor.

Menton, İtalya sınırındaki küçük Fransız kasabası
Menton eski şehre doğru giderken arabamızı bu meydana parkediyoruz

Menton sahilindeki evler

Menton'da yerel seçimler vardı
Geri dönmek zamanı geldiğinde arabamızın lastiğinin patlamış olduğunu gördük. Kiralık araçların arkasında stepne de olmuyormuş meğerse. Bir kompresör var o kadar. Patlak lastiğe fayda etmiyor. Tamircilerin hepsi kapalı. Bir ambulans şöförü bizi Menton'un kuzeyinde, tepeye yakın bir yere götürdü. Burada bekleyin, bir tamirci tanıdığımız var onu çağıracağım dedi. Yaklaşık bir saat sonra gelen adam bize çok yardımcı oldu. Para dahi almadı. Halid Tunus'luymuş fakat burada doğmuş.

Menton'da limondan yapılan her çeşit mamul bulabilirsiniz
Limon ürünleri

Menton önceden de hoş bir yermiş

Menton renkli havası ve bize göre hüzünlü hikayesiyle geride kaldı.