Cenova - Gezi Notları (İtalya)

THY'nin kampanyasından tekrar istifade ederek yollara düştük, hiç aklımızda yokken hızlı bir kararla Cote d’Azur denilen Fransa kıyılarını gezme hedefiyle en uygun gördüğümüz Cenova'ya biletlerimizi aldık.

Cenova (Genoa) eski bir şehir. Ligurya Bölgesinin başkenti. İsmini çokça duyduğumuz Cenevizlilerin memleketi. Şu anda büyük bir liman ve ticaret şehri. 12. yy'da bir çok yerde koloniler kurmuşlar. Bizanslılar zamanında İstanbul'da kurdukları Galata semti bunlardan birisi. Haçlı seferlerinde tahrip olan Galata Kulesi'ni de bu esnada yeniden yapmışlar. "Galata" kelimesini Cenova'da bir çok yerde göreceksiniz.

Cenova, tarihi bölgeye girişi

Venedik gibi oligarşik cumhuriyetle yönetildi Ceneviz Cumhuriyeti. Belli ailelerden seçilen dukalar tarafından yönetilirlerdi. 1815'te Sardunya Krallığı'na bağlandı, daha sonra İtalyan birliğine dahil oldu. Venedikle rakip oldular, hatta bir dönem Bozcaada imtiyazı sebebiyle birbirlerine girdiler.

"Galata" ifadesi bize çok tanıdık geliyor
Amasra, Enez, Foça, Midilli, Sakız gibi yerler çeşitli sürelerde Cenevizlilerin elinde kaldı. Osmanlılar uzun süre Venedik ve Ceneviz çekişmesini körüklediler, ittifaklarını engellediler. İstanbul'un fethi esnasında Bizanslılara yardım ettiler. Fetihten sonra Galata'ya sadece ticari imtiyaz tanındı. Yaptıkları surlar kaldırıldı. Daha sonra doğudaki kolonileri teker teker Osmanlıların yönetimine girdi.

Cenova şehir haritası
Yakın yaşayan kültür arasında kelime alışverişi tabiidir. Mostra, Volta, Fora, Racon gibi kelimelerin bu münasebetin bir neticesidir.

Ferrari Meydanı (Piazza Del Ferrari); şehrin merkezi, buluşma noktası. Havuzun kenarı fotoğraf çekme ve dinlenme yeri.

Ferrari Meydanı
Via Garibaldi, Cenova'nın meşhur caddelerinden birisi. Görmeye değer bir çok yapı bu cadde üzerinde.

Cenova caddeleri

Tarihi bölgede sokaklar

Sıra, sıra çok eski evlerin önünden geçiyoruz
İtalya'yı Venedik'ten  Napoli'ye kadar gezdiğimiz bir önceki seyahatimizin notlarını paylaşırken bahsettiğim gibi bu Garibaldi'nin heykeli, ismini her yerde görmek mümkün. İtalyan birliğini sağlayan komutanlardan birisi.

Duomo

Şehrin eski merkezi klasik ortaçağ İtalya şehirlerinde olduğu gibi dar sokaklar ve taş evlerden oluşuyor. Gezmesi keyifli fakat bir o kadar da sıkıcı, nedense diğer İtalyan şehirlerinden aldığımız sıcaklığı Cenova'da bulamıyorum. Şahsi bir şey olabilir, üzerinize alınmayın...

Cenova

Palazzo Reale, 1618 senesinde Balbi ailesi tarafından yaptırılmış, 1823 senesinde Savoy hanedanı satın almış

Tarihi binalar

Palazzo Reale'den bir detay

Palazzo Reale'de modern sanat figürlerini görmekte mümkün

Eskiler her zaman alaka uyandırıyor

Burası sıradan(!) bir Cenova apartmanı

Belediye Sarayı yani Palazzo Doria Tursi, Via Garibaldi üzerinde. 16. yy'da inşa edildi.

Palazzo Doria Turs
Porto Antico; antik liman. Cenevizliler zamanında kullanılan liman burası. Roman Polanski'nin Pirates filminden kalma bir korsan gemisi bulunuyor. Galata Deniz Müzesi ve akvaryum da bu limanda.

Porto Antico
Kristof_Kolomb'un memleketi burasıdır fakat kendisini yeni dünyayı bulmaya İspanyollar göndermiştir. Bulduğu yeri Hint adaları zannetmiş, yeni bir kıta bulduğunu öğrenemeden de ölmüştü. Evi Porta Soprana yakınlarında.

Porta Soprana ise eski Cenova şehrinin kapısı. St. Lorenzo Katedrali 6. yy'dan kalma.

Porta Soprana
Cenova'dan bunalıp 15 dakika mesafedeki Boccadasse kasabasına gidiyoruz. Burası küçük, şirin bir kasabab. Kendisi gibi küçük bir sahili var. İnsanlar yazın buraya nasıl sığıyorlar merak ediyorum. Etrafında renkli ve yeşil panjurlu evler ve güzel sokaklarıyla görülesi bir yer.

Boccadasse'nin küçük ve şirin plajı

Boccadasse
Cenova'da herkes pesto sosunu  tavsiye ediyor fakat koşturmaktan fırsat bulamıyoruz. Pizza yemeğe karar verip, bunu da Portofino'da yapmayı planlıyoruz.